Raison d'etre

Coming Soon!

blaupunkt

Saturday, February 14, 2009

Mempertahankan hak bumiputra- ketuanan bumiputra

Sebagaimana yang diketahui, NEP diwujudkan untuk meningkatkan status sosial Bumiputra di negara ini dan sebagaimana yang diketahui, hanya segelintir daripada rakyat biasa yang meraih faedah daripada agenda ini.

Bagi kebanyakan masyarakat bumiputra, yang miskin kekal miskin manakala yang kaya terus mengumpulkan harta benda atas sebab mereka merupakan UMNOputra dan bukan 'sekadar bumiputra biasa'

Sebenarnya NEP yang sepatutnya merapatkan jurang social antara penduduk ini telah mendalamkan lagi jurang tersebut. Dan sekiranya orang Melayu sendiri tidak meraih faedah daripada Polisi polisi kerajaan Barisan Nasional,

Bagaimana pula bagi golongan bumiputra pra-Tanah Melayu? Pernahkah terfikirkan hak hak mereka? Orang aslilah yang menetap di Tanah ini sebelum Kesultanan Melaka tetapi tidak pernah hak hak mereka dipertahankan. Merekalah Bumiputra yang sebenar dan asli tetapi merekalah yang paling dipinggirkan dan diabaikan.

Mereka dibuli dan digertak... DIpergunakan oleh Kerajaan yang merampas tanah milik pusaka, dibuli oleh Industri pembalakan yang menceroboh ke kawasan suci mereka dan tindakan Industri ini disokong oleh Kerajaan BN yang tidak berperikemanusiaan disebabkan sogokan wang ringgit. Lebih teruk lagi di sabah dan Sarawak, anak anak dara penduduk peribumi dirogol oleh pekerja industri pembalakan dan pihak polis biarkan sahaja tanpa sebarang siasatan. Inikah dianggap Adil?

Apakah Barisan Nasional telah lakukan untuk Bumiputra di Negara ini selain menghulurkan tangan dan seterusnya terus masukkan ke dalam poket sendiri?

Bandingkanlah dengan pihak Pakatan Rakyat di Perak yang dalam masa singkat 10 bulan telah mengembalikan keadilan ke atas Bumiputra negara ini. Inilah kerajaan yang patut disanjung kerana mempertahankan hak hak bumiputra dan hak hak rakyat dan bukan sekadar mengeluarkan omong omong kosong semata mata- seperti mana yang diperlakukan oleh UMNO.

• As Menteri Besar, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin cancelled all logging and plantation activities in Orang Asli settlements around Gopeng that were affecting more than 2000 Orang Asli.

• YB Sivanesan announced the return of approximately 400 acres of Orang Asli ancestral land to the Orang Asli that had been earmarked for logging activities by the previous government in Mukim Teja near Gopeng.

• The State Government announced the return of approximately 500 acres of Orang Asli ancestral land to the Orang Asli of Kampung Chang Sungai Gepai in Bidor, which had been earmarked for a Botanical Garden by the previous government.

• A special task force on Orang Asli land rights was set up to formally recognise all Orang Asli customary land in Perak. The task force committee comprises two tiers. The second tier is exclusively managed by the Orang Asli communities themselves, and meeting halls in the State Secretariat building are provided to the Orang Asli for their use.

• The Administration commissioned a special Orang Asli Officer for the state of Perak whose function is to resolve all problems of the Orang Asli within the state.

• A series of consultations with the public and NGOs on development activities in Ipoh has been held. For example, public opinion was sought in relation to the proposed development of Yau Tet Shin Market.

• Both Malay and Chinese residents of new villages and Kampung Tersusun are now being granted permanent land titles in stages.

Dan fikirkan ini... tiada Wakil Rakyat Orang Asli dalam Kerajaan negeri Perak tetapi hak hak mereka tetap dijaga dengan baik. Pihak Media yang dikawal oleh BN sering melontarkan fitnah terhadap Pakatan Rakyat mengatakan bahawa mereka hanya mementingkan hak hak orang Cina dan India dan mengabaikan golongan Bumiputra dan hak hak Melayu. INI SEMUANYA FITNAH!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails